1 op 3 bedrijven is niet verkoopbaar

Een derde van de bedrijven blijkt in de praktijk niet verkoopbaar. Wat maakt uw zaak wel of niet verkoopbaar? En hoe bereidt u een verkoop of aankoop best voor? BB3 helpt u op weg.

Zaakvoerder

Als alles in de onderneming rond één persoon draait, is een verkoop in principe niet mogelijk. Het bedrijf kan wel verkocht worden, maar de koper krijgt weinig garanties dat klanten loyaal zullen blijven.

Zelfs bij grote ondernemingen valt het te vaak voor dat de bedrijfsleider te veel belangrijke bevoegdheden voor zich houdt en de mensen rond zich te weinig bevoegdheden en verantwoordelijkheden geeft. Grote klanten en leveranciers worden nog te vaak exclusief door de bedrijfsleider bediend en de onderneming is te zeer afhankelijk van zijn of haar zakelijk netwerk.

Een zaakvoerder maakt zichzelf dus best misbaar. Niet alleen als hij zijn zaak wilt verkopen. Het plots wegvallen van de bedrijfsleider wegens ziekte of overlijden betekent een ramp voor de onderneming.

SWOT-analyse

Maak een SWOT-analyse. Of u nu wilt kopen of verkopen. Zo weet u meteen hoe het bedrijf er voor staat en waarom potentiële kopers zouden toehappen.

Stel de vragen waarop u zelf een antwoord zou willen als u een onderneming zou willen overkopen:

  • Is er voldoende spreiding van cliënten en leveranciers?
  • Hoe is de concurrentiepositie?
  • Is er bij de werknemers genoeg leeftijdsspreiding?

Familiebedrijf

De verstrengeling tussen een onderneming en de familie kan de opvolging anders doen uitdraaien dan gehoopt. Hou hier dus rekening mee wanneer u koopt of verkoopt.

Transparante en eenvoudige structuur

De bedrijfsactiviteit is vaak in meerdere vennootschappen opgesplitst. Dit maakt alles complexer waardoor het moeilijk is om een correct beeld te krijgen van de rendabiliteit.

Als meerdere vennootschappen van een groep een verschillende activiteit hebben, is het zeer belangrijk om deze zowel operationeel als boekhoudkundig goed te scheiden zodat ze ook elk afzonderlijk kunnen worden verkocht. Splits randactiviteiten die niets te maken hebben met de hoofdactiviteit tijdig af via een splitsing of verkoop.

Als ze dezelfde activiteit uitoefenen, kunnen deze vennootschappen fuseren.

Rendabiliteit

Kandidaat-kopers hebben correcte en betrouwbare resultaten nodig. Laat een waardebepaling uitvoeren door een bedrijfsrevisor. Zo weet u wat de waarde is en kan u een getrouw financieel beeld vormen.

Onthoud wel dat er een verschil is tussen waarde en prijs. De waarde is de uitkomst van een berekening, de prijs is het resultaat van onderhandelen.

Bedrijfsgebouwen

Een bedrijfsgebouw kan een verkoop soms bemoeilijken. Om alle opties naar kandidaat-kopers open te laten kan u de bedrijfsgebouwen te scheiden van de exploitatie via een verkoop of een splitsing. U heeft dan nog steeds de keuze om de gebouwen al dan niet mee te verkopen.

Bent u van plan om een zaak te kopen of te verkopen? Contacteer ons